Ota säilytys ja arkistointi haltuun taloushallinnossa
Nykytilanne on, että useilla yrityksillä ja organisaatioilla arkistointi on hajautettuna paperisena ja sähköisenä sekä useisiin eri järjestelmiin. Resurssit ovat rajallisia, mutta säilytys ja arkistointi pitää saada tämän päivän tasolle mm. muuttuneen lainsäädännön myötä. Myös ulkoistus ja pilvipalveluiden käyttö ovat yleistyneet.
Taloushallinnon arkistointi ja kehittäminen -koulutuksessa opit hahmottamaan arkistojen ja tiedonhallinnan kompleksisuutta. Sähköinen arkistointi on tämän päivän vaatimuksena joka organisaatiossa. Kirjanpito- ja talousaineisto voidaan kokonaisuudessaan arkistoida sähköisenä (Kirjanpitolaki 2016).
Miten sähköiseen arkistointiin siirrytään?
Mikä on arkistoinnin ja säilytyksen ero?
Millaisia tietovirtoja taloushallinnossa liikkuu?
Miten niitä hallinnoidaan ja säilytetään?
Mitä saat tästä koulutuksesta
– opit, mitä taloushallinnon aineiston arkistoinnissa ja sen dokumentaatiossa tulee ottaa huomioon
– saat tietoa lainsäädännöstä, joka koskee arkistointia ja sen dokumentaatiota
– opit, millaisista prosesseista arkistointiaineistoa muodostuu
– saat tietoa asiakirjahallinnan käsitteistä sekä taloushallinnon ja arkistoinnin kehityksestä, trendeistä ja järjestelmäratkaisuista
– saat käytännön ohjeet, kuinka kokoat koko organisaatiolle sopivan dokumentaation arkistointiaineistojen säilytyksestä, pääsyoikeuksista ja vastuista
Haluatko ottaa säilytyksen ja arkistoinnin haltuun taloushallinnossa?
Haluatko tietää, miten siirrytään sähköiseen arkistointiin, mitä laki vaatii ja mitä hyötyjä se tuo?
Haluatko oppia, miten hallitset ja säilytät taloushallinnon tietovirtoja tehokkaasti ja turvallisesti?
Tervetuloa Taloushallinnon arkistointi ja kehittäminen -koulutukseen.
Kenelle
Taloushallinnon asiantuntijat, tilitoimistot, johto
Tämä koulutus on suunnattu kaikille, jotka haluavat kehittää arkistointiosaamistaan ja saada ajantasaista tietoa taloushallinnon arkistoinnista.
Hyöty
Taloushallinnon arkistointi ja sen kehittäminen -koulutuksessa saat käytännön tietoa ja ohjeita, kuinka kokoat koko organisaatiolle sopivan dokumentaation:
miten laadit taloushallinnon henkilöstön sisäiseksi työvälineeksi yksityiskohtaisemman luettelon, johon sisältyvät mm. arkistointiaineiston säilytysajat, -paikat, vastuuhenkilöt ja pääsyoikeudet.
Kouluttaja
Jarkko Koivuniemi on kokenut asiantuntija ja suosittu kouluttaja. Hän on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita sekä toiminnan kehittämistä. Jarkko Koivuniemellä on laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla: yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon valmennuksia julkisoikeudellisille toimijoille, eri kokoisille yrityksille ja järjestöille.
Palautetta aiemmista koulutuksista:
– ”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”
– ”Todella asiasisältöinen koulutus mikä kuuluukin tähän aiheeseen. Monta aihetta jotka laittoi miettimään ja varmistamaan tilanne oman yrityksen kohdalla.”
– ”Todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Kiitos Jarkolle asian avaamisesta ja konkreettisista esimerkeistä!”
– ”Vähän etukäteen pelkäsin, onko koulutus monotoninen ja sen vuoksi puuduttava. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, vaan kouluttaja piti väen hyvin hereillä elävällä kerronnallaan.”
– ”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”
Katso myös: Tietosuojan ajankohtaisaamu (90 min) 23.01.2024 10.00-11.30 Webinaari
Aikataulu
klo 12.45 Yhteyksien tarkistus
klo 13.00 Koulutus alkaa
klo 14.30 Tauko
klo 16.00 Koulutus päättyy
Ohjelma
Johdanto
– Tavoite, tarkoitus ja rakenne
– Taloushallinnon järjestelmät
– Sähköisestä älykkääksi taloushallinnoksi
– Arkistointi tänä päivänä
Taloushallinnon prosessit ja asiakirjat
– Ostolaskut, myyntilaskut
– Matka- ja kululaskuprosessit
– Maksuliikenne
– Käyttöomaisuuskirjanpito
– Palkanlaskenta
– Pääkirjanpito ja raportointi
Asiakirjanhallinta ja Arkistonmuodostussuunnitelma
– Asiakirjojen elinkaari
– Arkistonmuodostussuunnitelma, metatiedot
Kirjanpitoaineiston arkistointi
– Kirjanpitolainsäädäntö
– Myyntitoimintojen ja ostotoimintojen tositteet
– Palkanlaskennan ja työaikakirjanpidon tositteet
– Matkalaskut
– Muiden toimintojen tositteet ja liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto
– Henkilötietojen arkistointi
– Verotietojen arkistointi
Arkistoinnin dokumentaatio
– Dokumentaation muodostaminen
– Arkistoinnin kehitys
– Työvaiheet
Pohdintaa
– Arkistoinnin tulevaisuuden näkymät
Koulutuspaikka:
Tämä etäkoulutus toteutetaan Zoom-webinaarina. Voit kysyä ja kommentoida chatissa.
Ajankohta:
torstaina 25.1.2024 klo 13.00 – 16.00
Osallistumismaksu:
397 euroa / hlö (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.
Ryhmäetuhinnat:
samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
kolme tai useampia osallistujiaa: 297 euroa/ hlö (+ alv 24%)
Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.
Bonus:
Saat käyttöösi koulutuksen tallenteen kahden viikon ajaksi koulutuksen jälkeen!
Mahdollisuus organisaatiokohtaiseen valmennukseen – ota yhteyttä!
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 päivää ennen koulutuksen alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.