fbpx

järjestää nyt koulutuksen:

Sähköinen arkistointi (3 h)

Sähköiset asiakirjat häviävät, jos niitä ei säilytetä!

Arkistotieto pitää saada käyttöön nopeasti ja helposti. Miten sinun tärkeät tietosi löytyvät arkistoistasi?
Arkistotoimen vaatimustaso on noussut ja näkyy eri toimialoilla ja toimenkuvissa. Meiltä edellytetään laaja-alaista tiedonhallinnan ja arkistoinnin perusteiden osaamista. Yritykset ovat siirtymässä kohti sähköistä arkistointia eli säilytystä.

Tiedonhallinnan elinkaareen sisältyvä arkistotoimi tarkoittaa sähköisiä ratkaisuja. Kyse on myös tiedolla johtamisesta ja sähköinen arkistointi on tätä päivää. Se pitää suorittaa tietoturvallisesti ja tehokkaasti.

Mikä on organisaatiosi tiedonhallinnan ja arkistoinnin nykytila?
Painottuuko toimintasi tiedonhallinnassa oikeisiin asioihin?
– Sähköisen asiakirjahallinnan ja arkistoinnin kehittäminen
– Arkistotietokannan monipuolistaminen ja digitointi
– Arkistokoulutus, ohjaus ja neuvonta virastoille ja laitoksille
– Arkistonsiirrot ja arkistotilat
– Henkilöstön osaamisen kehittäminen

Sähköisten palvelujen ja sähköisen arkistoinnin kehittäminen liittyy kaikkiin prosesseihin ja taustajärjestelmiin. Uudistunut lainsäädäntö tuo paineita prosesseihin. Asiakirjojen sisältämän tiedon eheyden ja todistusvoiman täytyy toteutua tämän päivän tasolle. On tiedettävä, kuka tiedon on tuottanut ja mihin tarkoitukseen sekä kauanko asiakirjoja on säilytettävä.

Sähköiset asiakirjat ovat nykyaikaa, mutta niiden säilyttäminen vaatii suunnittelua ja osaamista. Haluatko oppia, kuinka voit hallita organisaatiosi tiedonhallintaa ja arkistointia sähköisesti?

Tule mukaan Sähköinen arkistointi -etäkoulutukseen!


Kenelle
– Yrityksen hallinnon ja toimiston esimiehet, arkistoinnista vastaavat tai osavastaavat.
– Julkisen sektorin (kunnat, kuntayhtymät, valtion virastot, julkiset liikelaitokset, julkisoikeudelliset yhteisöt) johto, esimiehet ja asiantuntijat, asiakirjahallinnon ja arkistotoimen sekä rekisterien ja tietovarantojen parissa toimivat.
– Yritykset ja kolmas sektori. Kolmannen sektorin johto ja esimiehet, arkistoinnista vastaavat tai osavastaavat.

Tämä koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat kehittää sähköisen arkistoinnin taitojaan ja ymmärtää siihen liittyvät lainsäädännölliset ja tekniset vaatimukset.


Hyödyt
Sähköinen arkistointi -etäkoulutuksessa
– saat käytännön ohjeita, kuinka helpotat sähköisellä säilytyksellä mm. tiedon saantia ja käytettävyyttä
– opit asiakirjahallinnon ja tiedonhallinnan suunnittelua ja kuvaamista, jota sähköisten palvelujen kehittäminen edellyttää
– opit, kuinka johdat asiakirjatiedon elinkaaren suunnittelua ja hallintaa sähköiseen suuntaan

 Varmista asiakirjojen laatu ja saatavuus – tule mukaan suosittuun koulutukseen! Paikkoja rajoitetusti.


Kouluttaja Jarkko Koivuniemi, taloushallinnon arkistointi
Jarkko Koivuniemi on kokenut asiantuntija ja suosittu kouluttaja. Hän on kouluttanut vuodesta 1990 lähtien tieto- ja teknologia-aiheita sekä toiminnan kehittämistä. Jarkko Koivuniemellä on laaja-alainen kokemus eri sektoreilla, toimialoilla ja osaamistasoilla: yrityssektori, julkinen sektori, kolmas sektori. Paljon valmennuksia julkisoikeudellisille toimijoille, eri kokoisille yrityksille ja järjestöille.

Palautetta aiemmista koulutuksista:
– ”Selvästi paljon osaamista. Esitystapaa helppo seurata, termistö kansan kieltä.”
– ”Kiitos! Selkeä ja monipuolinen esitys, hyvin otit mukaan myös meidät kouluttautujat ja kysymyksemme.”
– ”Vähän etukäteen pelkäsin, onko koulutus monotoninen ja sen vuoksi puuduttava. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, vaan kouluttaja piti väen hyvin hereillä elävällä kerronnallaan.”
– ”Kouluttajalla hyviä esimerkkejä. On aina kiva kuunnella ihmistä joka osaa asiansa.”
– ”Haluaisin ehdottomasti lisää juuri tämän tyyppistä koulutusta tai jatkoa tälle, mielellään myös samalta kouluttajalta.”
– ”Webinaari toimi moitteettomasti ja kouluttajan asiantuntemus oli loistava”
– ”Hyvä kouluttaja piti hereillä pienillä mukaanotoilla”
– ”Koulutus oli todella hyvä, täyttä asiaa koko koko pv. Kouluttaja hyvä ja todella asiantunteva. Reagoi kuulijoiden kysymyksiin nopeasti.”
– ”Koulutusosiot oli tiivistä tietoa, kouluttajalla asiantunteva ja selkeä ote asiaan.”
– ”Pidin kouluttajan tavasta esitää asioita, ytimekäs tapa puhua ja tuoda asian villakoira esiin.”
– ”Heräsin huomaamaan, kuinka paljon sähköinen arkistointi on nopeampaa, täsmällisempää ja helpompaa verrattuna iänikuiseen paperiarkistoon.”


Katso myös tämä Jarkon koulutus:
Tekoälyn hyödyntäminen taloushallinnossa (3 h) 11.12.2023, Etäkoulutus


Ennakkotehtävä 
Selvitä mitä kuuluu organisaatiosi tiedonhallintaan ja arkistotoimeen?
Onko prosessit ja järjestelmät kuvattu sekä sen myös eri asiakirjatyypit?
Kysy kollegoilta mielipidettä, mikä on arkistoinnin nykytila 1-5? (5=kiitettävä)
Arvioi arkistointisuunnitelman nykytilaa 1-5? (5=kiitettävä)

Toivomme, että osallistujat tekevät ennen koulutusta ennakkotehtävän oman oppimisensa tueksi.


Aikataulu
klo 12.45 Yhteyksien tarkistus
klo 13.00 Koulutus alkaa
klo 14.30 – 14.45 Tauko
klo 16.00 Koulutus päättyy

Ohjelma

Paperiarkistoinnista sähköisiin käytäntöihin
– Perusteet ja lainsäädäntö
– Arkistotoimi ja asiakirjahallinto yhdessä
– Arkistotoimen kehittäminen, säilytysaika ja pituudet
– Luokittelu, salattu aineisto, julkisuuslainsäädäntö
– Asiakirjojen tiedon muodostuminen, käsittely ja hallinta

Sähköinen asiointi ja kehittämisalue
– Keskitetty asiakirjojen tietojen hallinta
– Mikä on eAMS ja sen rooli organisaation tietojärjestelmänä
– Sähke2 merkitys
– Sähköinen arkistointi käytännössä

Tehtävien käsittelyvaiheet, asiakirjatyypit
– Oletusmetatietoarvot (esimerkiksi säilytysaika)
– Metatietojen hallinta
– Tiedonhallinta ja operatiiviset tietojärjestelmät
– Arkistoinnin säilytysjärjestelmät
– Pitkäaikainen tai pysyvä säilyttäminen
– Asiakirjatiedon elinkaaren alun hallinta ja sähköinen arkistointi

Kriteerit ja vaatimukset

Tiedonohjaussuunnitelma – suunnittelu- ja laadintaprosessi
– Käsittelyprosessin kuvauksen metatiedot
– Toimenpiteen ja asiakirjatiedon metatiedot
– Sähköisen arkistoinnin tiedonohjaus ja turvallisuus

Vaatimukset ja toteutuminen
– Lainsäädännön vaikutukset
– Tietoturvallinen tiedonhallinta
– Käyttöoikeudet ja käytönvalvonta

Yritykset vs. julkisoikeudelliset toimijat
– Tiedonhallintalaki julkisilla
– AMS vs. TOS
– Ohjeistus ja valvonta
– Vastuu


Koulutuspaikka:
Tämä koulutus toteutetaan Zoom-webinaarina, joka toimii etävalmennuksena mukavasti. Voit kysyä ja kommentoida päivän aikana chatissa.

Ajankohta:
tiistaina 28.11.2023 klo 13.00 – 16.00

HUOM. Early Bird – nopean ilmoittautujan etu:
– 100 euroa hinnasta pois, kun ilmoittaudut viimeistään 17.11.2023
Ei voi yhdistää muihin etuihin

Osallistumismaksu:
397 euroa
 (+ alv 24%). Sisältää sähköisen materiaalin.

Ryhmäetuhinnat:
samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa / hlö (+ alv 24%),
kolme tai useampia osallistujia: 297 euroa / hlö (+ alv 24%).

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.

Bonus:
Tallenne on osallistujien katsottavissa kahden viikon ajan toteutuksen jälkeen.

Myös tiimi- sekä yritys- ja organisaatiokohtaisena, pyydä tarjous!


Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

(4.8)

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.

 

Go to Top