fbpx

järjestää nyt koulutuksen:

Ilmiökeskeinen oppiminen, ilmiöoppimisen suunnittelu ja toteutus (1 pv)

Mitä on ilmiökeskeinen oppiminen?

 

Miten suunnitellaan ja rakennetaan innostava ilmiökeskeinen opetustilanne ja opiskelukokonaisuus?

Millainen on opettajan rooli ilmiökeskeisessä opetuksessa?

 

Muuttuvassa maailmassa myös opetuksen ja koulutuksen täytyy uudistua. Ilmiökeskeinen oppiminen rikkoo perinteisiä oppiainerajoja ja asettaa toiminnan keskiöön oppijan sekä opiskeltavan ilmiön. Se tukee yhdessä tekemistä ja muuttaa samalla opettajan tai kouluttajan sekä oppijoiden perinteisiä rooleja.

Onnistunut opetus vaatii hyvää suunnittelua sekä toimivan toteutuksen

Toimivan opetuksen taustalla on aina huolellinen suunnittelu. Asiasisällön lisäksi on huomioitava monta muuta tekijää. Ilmiökeskeisen opetuksen suunnittelu ja toteutus vaatii opettajalta tai kouluttajalta ymmärrystä ilmiökeskeisyydestä, työkaluja uudentyyppiseen suunnitteluun ja toteutukseen, tilannetajua ja joustavuutta sekä oman roolin muuttamista asiantuntijasta ohjaajaksi ja valmentajaksi.


Kenelle

Koulutus sopii erinomaisesti kaikille opettajille ja kouluttajille, jotka haluavat perehtyä ilmiökeskeiseen oppimiseen ja opetukseen ja saada konkreettiset työkalut ilmiökeskeisen opetuksen rakentamiseksi ja toteuttamiseksi.

Koulutus sopii erittäin hyvin myös oppilaitosten esimiehille, kehittämisasiantuntijoille sekä opetuksen tukihenkilöstölle, joka haluaa syventää ilmiökeskeisen opetuksen osaamistaan.


Tämän koulutuksen jälkeen

  • Tiedät mitä ilmiökeskeinen opetus ja oppiminen on ja mitä niillä voi saavuttaa
  • Osaat suunnitella ilmiökeskeisen opetustilanteen
  • Osaat suunnitella ilmiökeskeisen opetuskokonaisuuden opetussuunnitelman vaatimuset huomioiden
  • Osaat soveltaa ilmiökeskeisen opetuksen suunnittelun työkaluja
  • Olet valmentavampi ja ohjaavampi opettaja tai kouluttaja
  • Olet saanut varmuutta ilmiökeskeisen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen!

KouluttajatAnniina Hukari

Koulutuspäivän valmentajina toimivat Anniina Hukari ja Johanna Naukkarinen.

Anniina on työotteeltaan innostava ja mukaansatempaava. Hän haastaa osallistujat positiivisesti kehittämään itseään opettajana ja kouluttajana. Anniinalla on yli 15 vuoden kokemus ihmisten kouluttamisesta, valmentamisesta ja ohjaamisesta. Hän on tehnyt laaja-alaisesti yhteistyötä niin teollisuuden, oppilaitosten, järjestöjen kuin
kuntaorganisaatioidenkin kanssa. Koulutukseltaan Anniina on diplomi-insinööri, jolla on myös pedagoginen opettajanpätevyys.

Johanna on analyyttinen, mutta käytännönläheinen kehittäjä, joka innostuu uusista haasteista ja uudenlaisista tavoista toimia. Hän on myös pedagogisella opettajan pätevyydellä varustettu tekniikan tohtori. Kouluttajana Johannalle on tärkeää, että Johanna Naukkarinenosallistujat saavat mukaansa sekä hitaammin sulavaa teoreettista tietoa, että heti soveltamiskelpoisia käytännön ideoita. Johanna on kouluttanut opettajia, kouluttajia ja asiantuntijoita yli 20 vuoden ajan useissa eri yliopistoissa ja muissa organisaatioissa.

Toteutus

Koulutuksessa käytetään monipuolisia menetelmiä informatiivisista alustuksista erilaisiin harjoituksiin ja case-työskentelyyn. Tavoitteena on, että osallistujat saavat kokemuksia ja esimerkkejä, uusia ajatuksia, ideoita, työkaluja ja toimintamalleja suoraan hyödynnettäväksi omassa työssään.

Taito Training – Taito on kyky tehdä asioita hyvin. Kehity ja kehitä kanssamme!


Ennakkotehtävä

Tuo mukaasi idea tai aihe jonka ympärille haluat ruveta ilmiökeskeistä opetusta rakentamaan. Selvitä itsellesi etukäteen opetuksen tavoitteet ja kirjaa ne ylös mahdollisimman konkreettisesti. Koulutuspäivän päätteeksi olet vienyt toteutussuunnitelmaa ison askeleen eteenpäin ja kirkastanut itsellesi mitä tulet tekemään ja miksi.


Ohjelma

8.30 Aamukahvi

9.00 Koulutus alkaa

Näin rakennetaan ilmiökeskeinen opiskelukokonaisuus

  1. Ilmiökeskeisen opetustilanteen rakentaminen
  2. Ilmiökeskeisen opiskelukokonaisuuden rakentaminen
  3. Rakennusprosessin eteneminen ja eri työvaiheet
  4. Työkaluja rakennustyöhön
  5. Yhteistyön tekeminen suunnitteluvaiheessa
  6. Dokumentoinnin ja läpinäkyvyyden merkitys oppiainerajat ylittävässä suunnittelussa

LOUNAS

Valmentava työote ilmiökeskeisessä opetuksessa 

-Opettajan ja oppijan/opiskelijan erilaiset roolit

-Opettajan roolin selkeyttäminen ilmiökeskeisessä opetuksessa

-Opettajan työotteen vaikutus opiskelijoiden toimintaan ja oppimiseen

Työkaluja: valmentajana toimiminen ilmiökeskeisessä opetuksessa

-Opettajien yhteistyön suunnittelu ja rakentaminen

-Työkaluja yhteistyön suunnitteluun ja toteutukseen

-Työkaluja yksilöiden ja tiimien valmentamiseen

Opetussuunnitelma ja ilmiökeskeinen opetus

Päivän tuotos: Olet tehnyt suunnitelman ilmiökeskeisen opetuksen toteuttamiseksi.

16.00 Koulutus päättyy


Koulutuspaikka:

Radisson Blu Royal, Runeberginkatu 2, Helsinki

Osallistumismaksu:
597 
euroa (+ alv 24 %). Sisältää materiaalit sekä tarjoilun.

Alennukset:
Kaksi tai useampi osallistuja samasta organisaatiosta 497 eur/hlö.


Peruutusehdot:

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

 

 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.

 

Go to Top