”On houkuttelevaa kohdella jokaista ongelmaa naulana, jos ainoa työkalusi on vasara.”
– A. Maslow
Esimiehet ovat usein organisaation kaikkein vaativimmassa paikassa. Heillä on vastuu omalle tiimille, vastuu esimiehille, vastuu asiakkaille ja vastuu myös omistajille.
Tämä erilaisten odotusten ja vaatimusten joukko luo esimiehelle usein ongelmia ja paineita, joita voi joskus olla vaikea ratkoa. Valmennuskokemuksemme perusteella voimme kuitenkin sanoa, että jokaisen esimiehen ongelmat ja haasteet ovat omalla tavallaan uniikkeja, mutta samalla niissä on aina myös samoja piirteitä. Mitä nuo piirteet ovat?
Mitä yhteisiä nimittäjiä on jokaisen ongelman ratkaisussa? Kuinka kasvaa esimiehenä ja ongelmanratkaisijana ja nähdä tilanteita uusista näkökulmista?
Mitä saat
Tässä valmennuksessa eri alojen esimiehille tarjotaan mahdollisuus tuoda omia ongelma-caseja käsiteltäväksi ja ratkoa niitä yhdessä ryhmän ja kokeneen valmentajan kanssa. Usein esimiehet tarjoavat ratkaisuksi ongelmaan sitä ratkaisua, joka on hänelle yksilönä luonnollisin.
Tässä koulutuspäivässä opettelemme näkemään erilaisia työkaluja ja vaihtoehtoja, kuinka ongelmia voi lähestyä ja ratkoa.
Koulutuksessa käymme läpi useita käytännön caseja ja ratkomme niitä yksin ja ryhmässä. Koulutuksessa on mukana riittävä määrä teoriaa, mutta pääpaino on kuitenkin käytännön tekemisessä ja oman toiminnan kehittämisessä.
Kenelle
Päivä sopii kaikille esimiehille toimialasta ja organisaatiotasosta riippumatta. Koulutukseen osallistujat saavat apua omien ajatusten ja tapojen päivityksessä ja myös uusien ratkaisumallien ja käytännön toimien opettelussa.
Kouluttajat
Koulutuspäivien valmentajina toimivat työnohjaaja, kriisityöntekijä Marika Raitaniemi sekä toimitusjohtaja Jussi Leinonen työelämän tutkimus- ja valmennusyritys VIKTOR Work-Life Metrics Oy:stä. Molemmat valmentajat ovat olleet itse esimiehinä ja esimiesten tukena työelämässä pitkään.
Koulutus toteutetaan valmennustyyppisesti. Käytännön esimerkit, koulutettavien omat kokemukset ja keskustelu pyrkivät avaamaan silmiä siihen, että esimiestyön haasteet ja piirteet ovat samat lähes kaikilla toimialoilla.
Tästä syystä on mahdollista myös rakentaa joitain yleisiä ratkaisumalleja ja näkökulmia erilaisten vaikeiden tilanteiden ratkaisuun. Ennen koulutusta lähetämme ennakkokyselyn sähköpostitse jokaiselle valmennukseen osallistujalle. Kyselyn avulla pystymme tekemään päivästä henkilökohtaisemman ja mielenkiintoisemman kaikille, joten vastaathan kyselyyn ajatuksella.
Ohjelma
8.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi
9.00 Koulutus alkaa
Hankalat esimiestilanteet eri toimialoilla
- Kokemuksia eri toimialojen esimiestyöstä
- Hankalat tilanteet yllättävät edestä ja takaa, alhaalta ja ylhäältä
- Miten reagoimme ihmisinä hankalissa tilanteissa?
- Miten oma persoonani vaikuttaa siihen, mitä ratkaisuja käytän mieluiten?
10.30 Tauko
Ongelmien inhimillinen perusta
- Mitä tunteita kohtaamme ongelmatilanteissa?
- Häpeä, pelko ja turvattomuus
- Omien oletusten harha ongelmien ratkaisussa
- Sisäinen eheys ja siihen vaikuttavat tekijät
Käytännön case-esimerkkejä
11.30 – 12.15 Lounas
Kuinka ottaa puheeksi
- Puheeksi ottamisen vaikeus
- Kunnioitus kaikkia osapuolia kohtaan
- Sovun rakentaminen ja neuvottelu
- Kaikkein vaikeimmat työelämän tilanteet
- Case-esimerkkien työstöä
14.00 Iltapäiväkahvi
Tilanteet, joihin ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua
- Kompromissit esimiestyössä
- Olenko mieluummin oikeassa, vai onnellinen?
- Case-esimerkkien työstöä
16.00 Koulutus päättyy
Koulutuspaikka:
Radisson Blu Seaside, Ruoholahdenranta 3, Helsinki
Hinta:
597 eur/hlö + alv 24 %. Sisältää ennakkokkyselyn, koulutusmateriaalin ja tarjoilun.
Ryhmäalennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta)
2 hlöä tai enemmän 497 eur/hlö
Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.